logo
Українська (UA)Російський(RU)

ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА

ЛИСТ

від 18.06.2010 р. N 7780

Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув лист щодо подання платником єдиного податку звітності за ф. N 1ДФ щодо виплаченого доходу фізичній особі відповідно до Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" та в межах своєї компетенції повідомляє наступне.

Відповідно до Указу Президента України від 03.07.98 р. N 727 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" (далі - Указ N 727) фізичні особи - платники єдиного податку не є платниками податку з доходів фізичних осіб.

Ця норма поширюється на оподаткування результатів підприємницької діяльності безпосередньо самого платника єдиного податку.

У частині другій пункту 1.15 статті 1 Закону України від 22.05.2003 р. N 889 "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон N 889) визначено, що податковим агентом є юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ) або фізична особа, чи представництво нерезидента - юридичної особи, які незалежно від їх організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати цей податок до бюджету від імені та за рахунок платника податку, вести податковий облік та подавати податкову звітність податковим органам відповідно до закону, а також нести відповідальність за порушення норм цього Закону.

Податковим агентом, зокрема, є фізична особа, що є суб'єктом підприємницької діяльності чи здійснює незалежну професійну діяльність, яка використовує найману працю інших фізичних осіб, щодо виплати заробітної плати (інших виплат та винагород) таким іншим фізичним особам.

Зазначена норма застосовується до фізичної особи, в тому числі і платника єдиного податку, в частині виплати ним доходу найманим працівникам.

З метою забезпечення однакового розуміння окремих положень пункту 1.8 статті 1 та пункту 9.12 статті 9 Закону N 889 наказом ДПА від 29.12.2003 р. N 633 затверджено податкове роз'яснення щодо застосування зазначених положень.

Так, відповідно до підпункту 9.12.1 пункту 9.12 статті 9 Закону N 889 оподаткування доходів, отриманих фізичною особою від продажу нею товарів (надання послуг, виконання робіт) у межах її підприємницької діяльності без створення юридичної особи, а також фізичною особою, яка сплачує ринковий збір, здійснюється за правилами, встановленими спеціальним законодавством з цих питань, з урахуванням норм цього пункту. До спеціального законодавства належить спрощена система оподаткування (Указ N 727) та звичайна (загальна) система оподаткування (розділ IV Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р N 13-92 "Про прибутковий податок з громадян" (далі - Декрет), окрім фіксованого податку.

Відповідно до Указу дохід, отриманий від здійснення підприємницької діяльності, що обкладається єдиним податком, не включається до складу сукупного оподатковуваного доходу за підсумками звітного року такого платника, а сплачена сума єдиного податку є остаточною і не включається до перерахунку загальних податкових зобов'язань платника єдиного податку (стаття 2). Аналогічна ситуація при сплаті фіксованого податку на умовах Декрету (стаття 14).

Оскільки оподаткування доходу фізичної особи - суб'єкта підприємницької діяльності (від продажу товарів, надання послуг, виконання робіт у межах її підприємницької діяльності без створення юридичної особи) провадиться відповідно до Указу N 727, термін "загальний оподатковуваний дохід (оподатковуваний дохід)" у значенні, наданому Законом N 889, до такого доходу не може бути застосований.

Таким чином, на підставі положень пункту 1.6 статті 1 Закону N 889 (а також підпункту 4.3.25 пункту 4.3 статті 4, підпунктів 9.12.1 та 9.12.2 пункту 9.12 статті 9, статті 17 Закону N 889; статті 2 та 6 Указу; статті 14 Декрету особа, яка є джерелом виплати доходу (виручки) на користь суб'єкта підприємницької діяльності, не має правових підстав визначати об'єкт оподаткування - оподатковуваний дохід під час здійснення виплати такого доходу (виручки), оскільки це призведе до подвійного оподаткування такого доходу та порушення сфер правового регулювання між Указом, Декретом та Законом.

Окремо зазначаємо,що питання визначення фізичної особи - підприємця податковим агентом по відношенню до інших фізичних осіб - підприємців розглядалось на Міжвідомчій експертній раді 4 червня 2010 року та підтримано позицію Держкомпідприємництва. На даний час Державною податковою адміністрацією готуються відповідні роз'яснення.

Заступник Голови

М. Приступа

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

МЕНЮ

Закон України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» N 2629-VIII

Податковий кодекс України N 2755-VI

Таблиця відповідності видів порушень норм законів типам повідомлень-рішень, які складаються при застосуванні відповідних штрафних санкцій

Календар бухгалтера

Грудень 2018
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6