logo
Українська (UA)Російський(RU)

ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА

ЛИСТ

від 23.02.2010 р. N 2179

Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув Ваш лист <...> щодо надання роз'яснень про правомірність проведення органами державної податкової служби позапланових перевірок суб'єктів господарювання з підстав, визначених статтею 111 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" (далі - Закон про ДПС) без дотримання вимог абзацу 8 зазначеної статті, а також щодо права органами державної податкової служби проводити обстеження об'єктів оподаткування як окремої заходи контролю з боку органів податкової служби за правильністю обчислення і сплати податків і зборів суб'єктами господарювання та в межах компетенції повідомляє наступне.

Обставини проведення позапланових перевірок вказані у статті 111 Закону про ДПС, а саме:

1) за наслідками перевірок інших платників податків виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків законів України про оподаткування, валютного законодавства, якщо платник податків не представить пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту;

2) платником податків не подано в установлений строк податкова декларація або розрахунки, якщо їх подання передбачено законом;

3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податковій декларації, представленої платником податків, якщо платник податків не представить пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту;

4) платник податків подав у встановленому порядку скаргу про порушення законодавства посадовими особами органу державної податкової служби під час проведення планової або позапланової виїзної перевірки, в якій вимагає повної або часткової відміни результатів відповідної перевірки;

5) у разі виникнення потреби у перевірці відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з платником податків, якщо платник податків не представить пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту;

6) проводиться реорганізація (ліквідація) підприємства;

7) у відношенні платника податків (посадової особи платника податків) у порядку, встановленому законом, податковою міліцією заведено оперативно-розшукову справу, у зв’язку з чим є потреба у проведенні позапланової виїзної перевірки фінансово-господарської діяльності такого платника податків;

8) у разі коли вищестоящий орган державної податкової служби в порядку контролю за достовірністю висновків нижчестоящого органу державної податкової служби здійснив перевірку документів обов'язкової звітності платника податків або висновків акта перевірки, складеного нижчестоящим контролюючим органом, і виявив їх невідповідність вимогам законів, що призвело до ненадходження до бюджетів сум податків і зборів (обов'язкових платежів). Позапланова виїзна перевірка в цьому випадку може ініціюватися вищестоящим органом державної податкової служби лише у тому разі, коли стосовно посадових або службових осіб нижчестоящого органу державної податкової служби, які проводили планову або позапланову виїзну перевірку зазначеного платника податків, розпочато службове розслідування або порушено кримінальну справу;

9) платником представлена декларація з негативним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.

Позаплановими перевірками вважаються також перевірки в межах повноважень податкових органів, встановлених Законами України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі_ громадського харчування та послуг", "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" , а в інших випадках - за рішенням суду.

Позапланова виїзна перевірка може здійснюватися лише на підставі рішення суду. Орган державної податкової служби, який ініціює проведення позапланової виїзної перевірки, подає до суду письмове обгрунтування підстав такої перевірки та дати її початку і закінчення, склад осіб, які будуть проводити таку перевірку, документи, які відповідно до частини шостої цієї статті свідчать про виникнення підстав для проведення такої перевірки, інформацію про вид і кількість перевірок, проведених органами державної податкової служби стосовно суб'єкта господарської діяльності, і результати таких перевірок за попередні три роки, а також на вимогу суду - інші відомості. У розгляді питання про надання дозволу на проведення позапланової виїзної перевірки мають право брати участь представники суб'єкта господарської діяльності. Повідомлення про місце, дату та час розгляду питання про надання дозволу на проведення позапланової виїзної перевірки направляється не пізніше ніж за три робочі дні до дати такого розгляду.

Позапланова виїзна перевірка здійснюється на підставі виникнення обставин, викладених у цій статті, за рішенням керівника податкового органу, яке оформляється наказом.

Тобто процедура проведення позапланових перевірок, встановлена Законом про ДПС, має певну колізію, а саме відповідно до однієї нормою Закону позапланова виїзна перевірка може здійснюватися лише на підставі рішення суду, в той же час інша норма зазначеного Закону дає можливість органам податкової служби проводити позапланові виїзні перевірки за рішенням керівника податкового органу.

Слід зазначити, що з питання щодо підстав проведення позапланових виїзних перевірок органами податкової служби Вищий адміністративний суд України (лист від 24.10.2008 N 1776/100/13-08) в порядку інформації і для врахування при розгляді справ адміністративними судами України направив огляд судової практики Вищого адміністративного суду України про дозвіл деяких категорій спорів за участю податкових органів.

Так, відповідно до пункту 7 зазначеного листа проведення позапланової виїзної перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) на підставах, викладених у статті 111 Закону України "Про державну податкову службу в Україні", здійснюється за рішенням керівника податкового органу, яке оформляється наказом, а рішення суду як виняткове підстава для проведення такої перевірки необхідно розглядати лише у випадках виникнення обставин, прямо не вказані в даній статті цього Закону.

За Вашим питання щодо права органами державної податкової служби проводити обстеження об'єктів оподаткування як окремої заходи контролю слід зазначити, що відповідно до пункту 15 статті 11 Закону про ДПС органам державної податкової служби надано право вимагати від керівників підприємств, установ і організацій проведення інвентаризацій основних фондів, товарно-матеріальних цінностей і коштів тільки в ході планових та позапланових виїзних перевірок.

Також статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду {контролю} у сфері господарської діяльності" визначено, що проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій, здійснюється органами державного нагляду (контролю) виключно в рамках проведення планових та позапланових заходів.

Голова

О. Кужель

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

МЕНЮ

Проект Закону «Про Державний бюджет України на 2018 рік» N 7000

Закон «Про Державний бюджет України на 2017 рік» N 1801-VIII

Податковий кодекс України N 2755-VI

Таблиця відповідності видів порушень норм законів типам повідомлень-рішень, які складаються при застосуванні відповідних штрафних санкцій

Календар бухгалтера

Листопад 2017
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3