logo
Українська (UA)Російський(RU)

Голові Верховної Ради України

В. М. Литвину

Про хід підготовки проекту

Податкового кодексу України

до другого читання

Шановний Володимире Михайловичу!

Виходячи з надзвичайного суспільного інтересу до змісту проекту   Податкового кодексу України, інформую Вас про хід його підготовки до другого читання.

Після прийняття Верховною Радою України 17 червня 2010 року  проекту Податкового Кодексу України (реєстр. № 6509) за основу, мною, як Головою Комітету, було вжито ряд заходів з організаційного забезпечення його підготовки до другого читання, а саме:

- надіслано звернення головам фракцій і комітетів Верховної Ради України з проханням довести до відома народних депутатів України, що пропозиції і правки суб’єктів права законодавчої ініціативи до проекту Податкового Кодексу України вносяться згідно із статтею 116 Регламенту Верховної Ради України (до 1 липня 2010 року включно);

- надіслано звернення Голові Верховної Ради України та Керівнику Апарату Верховної Ради України з проханням надати доручення  Управлінню комп’ютеризованих систем Апарату Верховної Ради України взяти участь у формуванні  порівняльної таблиці по розділах. Принагідно дозвольте висловити подяку за швидке реагування – минулого тижня були проведені спільні наради секретаріату Комітету і працівників Управління комп’ютеризованих систем по узгодженню дій з підготовки порівняльної таблиці та роботу розпочато;

- затверджено графік опрацювання пропозицій суб’єктів законодавчої ініціативи працівниками апарату Комітету по окремих розділах законопроекту разом із представниками Кабінету Міністрів України та громадськості;

- направлено лист Голові Верховної Ради України та Керівнику Апарату Верховної Ради України щодо необхідності термінового збільшення штатної чисельності секретаріату на чотири одиниці, але, нажаль, на даний час питання не вирішено;

- попередньо визначено терміни підготовки та розгляду на засіданнях Комітету окремих розділів проекту Податкового кодексу.

Технічний аспект

Інформую Вас, що станом на 18 годину 25 червня 2010 року до Комітету надійшло письмово та/або електронною поштою більше 1600 зауважень від народних депутатів України.  До кінця 1 липня ц.р. очікується прийняття не меншої кількості зауважень, у тому числі від Президента України та Кабінету Міністрів України, виходячи із змісту заяв заступника Адміністрації  Президента І.Акімової та віце-Прем’єр міністра України С.Тігіпко.

Представляючи проект Податкового кодексу, Кабінет Міністрів України подав порівняльну таблицю лише до законів неподаткового характеру (наприклад, Цивільного, Господарського, Кримінального кодексів тощо). Натомість, на перше читання  Кабінет Міністрів України не подав порівняльну таблицю за податковими законами. За моїм дорученням така таблиця була зроблена, оскільки без її існування неможливо оцінити ефект запропонованих змін до існуючого податкового права. Така таблиця налічує 670 сторінок.

За прогнозом працівників Управління комп’ютеризованих систем після внесення всіх пропозицій народних депутатів України, отриманих станом на 25 червня 2010 року, порівняльна таблиця складатиме не менше 2000 сторінок.

Зважаючи на те, що більшість зауважень зазвичай подається в останні дні, оптимістично можна очікувати їх загальну кількість не меншу за 3000, а загальне число сторінок порівняльної таблиці, – не менше за 4000.

Крім того, всупереч правилам оформлення законодавчої ініціативи, від народних депутатів України продовжують надходити пропозиції, які носять загальний характер, без визначення розділів або статей, до яких уносяться зміни. Таких пропозицій є переважна більшість. Ось декілька одіозних прикладів: «У податку з доходів фізичних осіб заборонити використання найманої праці для суб’єктів підприємництва, які не можуть забезпечити її оплату на мінімальному рівні» або «Залишити оподаткування роялті на діючому рівні». Включення до порівняльної таблиці таких пропозицій потребує багато часу та ускладнює роботу з нею.

Навіть якщо після 25 червня 2010 року жодна нова пропозиція не надійде, то Комітет має витратити мінімум 134 годин безперервної роботи для голосування по вже поданим пропозиціям (у розрахунку до 5 хвилин на обговорення кожної правки), а Верховна Рада України має витратити мінімум 54 годин безперервної роботи (у розрахунку до 1 хвилини від суб’єкта законодавчої ініціативи та до 1 хвилини від представника Комітету по кожній правці).

Якщо ж до 1 липня 2010 року надійдуть нові пропозиції, то зазначені строки мають бути збільшеними мінімум у півтора рази. Отже, при надходженні всіх пропозицій від суб’єктів законодавчої ініціативи, Верховна Рада України повинна присвятити розгляду цього законопроекту мінімум 80 поточних годин робочого часу. Зважаючи на те, що щоденно робочий час сесійного засідання складає 7,5 робочих годин, то для розгляду проекту Податкового кодексу потрібно 11 додаткових сесійних днів або 3 сесійні тижні.

Суспільний аспект

Проект Податкового кодексу не був обговорений у суспільстві.   Нещодавно Президент України заявив про необхідність проведення громадських слухань починаючи з 25 червня ц.р., але їх досі не розпочато.

Економічний аспект

Найбільш проблемними проекту є розділ I “Загальні положення” (глосарій) та розділ II “Адміністрування податків, зборів (обов’язкових платежів)”, які є фундаментом Податкового кодексу. Над подібними розділами парламенти Казахстану, який першим прийняв Податковий кодекс на теренах СНД, а поспіль Російської Федераціі, працювали по декілька років.

Потребують глобального перегляду запропоновані підходи до оподаткування прибутку підприємств, оскільки проект не використовує Міжнародні стандарти фінансового обліку, перехід на які є передумовою створення зони вільної торгівлі з ЄС; порядку надання відшкодувань з ПДВ та його гармонізації з 6 та 112 Директивами ЄС; правил адміністрування акцизного збору та введення акцизних складів; надання податкових кредитів громадянам з податку на доходи фізичних осіб; розрахунку ресурсних платежів (ренти) тощо.

Крім того, запропонований невиправдано жорсткий підхід до самозайнятих осіб (малого та середнього бізнесу) може призвести до різкого збільшення офіційного і прихованого безробіття громадян та суспільних протестів.

Більш детальний огляд положень проекту Податкового кодексу надається у додатку до листа (на 25 аркушах).

Бюджетний аспект

Прийняття проекту Податкового кодексу у запропонованій редакції незначно вплине на зміну податкової бази для формування бюджету на 2011 рік, оскільки за розрахунками Міністерства фінансів України основою додаткових 2,4 млрд. гривень доходів є екологічний  податок, а саме 1,4 млрд. грн. Це складає менше 0,2 % від доходу зведеного бюджету України. Саме тому, прийняття Податкового кодексу не може ставитися як передумова прийняття змін до Бюджетного кодексу України або навпаки.

Пропозиції:

1. Відтермінувати початок розгляду проекту Податкового кодексу у другому читанні до осінньої сесії 2010 року.

2. Розглядати проект Податкового кодексу за розділами (главами) з попереднім обов’язковим проведенням громадських обговорень запропонованих редакцій. Для цього прийняти постанову Верховної Ради України про особливий порядок розгляду проекту. Комітет буде радий розробити проект такої постанови та графік розгляду складових частин Податкового кодексу.

3. З метою впровадження нової редакції Бюджетного кодексу (у сфері міжбюджетних відносин)  розробити та прийняти на цій сесії кореспондуючі зміни до Закону України «Про систему оподаткування» (щодо місцевих податків та зборів). Комітет буде радий розробити такий проект у стислі строки.

4. Відповідно до пункту 3 статті 92 Регламенту Верховної Ради України, пропозиції, поправки, висновки до проекту Податкового кодексу, що подаються до Апарату Верховної Ради або безпосередньо до комітету, мають відповідати вимогам, які висуваються для подання законодавчих пропозицій, визначених Регламентом Верховної Ради.

5. Терміново вирішити питання щодо збільшення кількості штатних працівників секретаріату Комітету на 4 одиниці.

Надається у порядку інформації та для прийняття рішень.

Додаток: на 25 аркушах.

З повагою,

Голова Комітету

С.А.Терьохін

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

МЕНЮ

Закон України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» N 2629-VIII

Податковий кодекс України N 2755-VI

Таблиця відповідності видів порушень норм законів типам повідомлень-рішень, які складаються при застосуванні відповідних штрафних санкцій

Погода в Україні

Календар бухгалтера

Грудень 2018
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6